fbpx

Är det dags att överge print?

Ska du lägga tryckt reklam i samma hög som faxen och bakmaskinen? Är tryckt reklam hopplöst ute i dagens digitala värld?

Nej, jag tycker nog inte du behöver ge upp det riktigt än. Faktum är att en undersökning (info och länk nedan) visar att tryckta medier kan ge ett uns trovärdighet i en tid av fake news. 76% av deltagarna i undersökningen tyckte exempelvis att just fake news är en oroande trend och att endast 24% finner nyheter på sociala medier trovärdiga.

När det gäller annonsering online tycker 62% att det är irriterande och icke relevant. Globalt försöker 57% blockera eller undvika annonser online.

Ytterligare några siffor från den amerikanska delen av undersökningen.

  • Läsvanor: 63% läser adresserad reklam minst en gång i veckan
  • Pålitliga nyheter: 71% anser att man får en djupare förståelse av nyheten när man läser den i en tryckt tidning.
  • Digital överbelastning: 73% tycker att det är trevligare att läsa ett tryckt magasin än dess digitala motsvarighet.
  • Reklampreferenser: 54% är mer benägna att vidta åtgärder efter att ha sett en annons i en tryckt tidning eller tidskrift än om de såg samma annons online.

Källa ”Two sides: Print and paper in a digital word

Ja, det är bara statistik och siffror och du kom ju trots allt hit via en annons online (troligen). Och undersökningar har ju ibland en tendens att visa det man vill se. Det är dock tänkvärt.

Fördelarna jag ser med tryckta medier är att jag tror de ger ett beständigare intryck på läsaren och är lättare att komma ihåg. Vi är idag överbelastade av digital information. Det är svårt att sticka ut där. En tryckt katalog / broschyr / vad-det-nu-må-vara ger läsaren möjlighet att fokusera. Trovärdighet för din produkt och varumärke följer med på köpet. Andra fördelar är möjligheten att gå in på detaljer och att berätta hela historien.

Slutkläm

Det bästa är såklart en kombination av både tryckta och digitala medier. När du har lust att prata om det hör du av dig.

Vad säger du då?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng