Regeln om sju och äggen i korgen

En vis gammal man* sa en gång att du måste kontakta ettprospekt sju gånger för att ”komma igenom dennes medvetenhet”. Och, detta skavara under en 18 månaders period.

Räcker det då att du kör en annons i din favorit-bransch-tidningsju gånger eller att du boostar det där Facebook-inlägget sju gånger? Vips såär du hemma och försäljningen ökar.

Nix, riktigt så enkelt är det inte (och inte så svårtheller).

Det här vet du ju redan men man kan säga det igen. Fördela budskapet mellan medierna och nå prospektet på flera plan. Lägg inte alla ägg i samma korg.

En undersökning från 2015** säger att du ska fördela tid ochpengar ungefär såhär:

Nu tror jag att de senaste fyra åren har dragit ner den traditionella reklamen en hel del och dragit upp mobilt och socialt. Jag tror inte heller man ska stirra sig blind på siffror. Men kontentan är bra – lägg mest resurser på din hemsida och sedan övriga online-kanaler. Glöm inte bort traditionell, tryckt reklam (som annonser) men inse dess fördelar och begränsningar. Evenemang/konferenser tycker jag lite lågt om det i det ligger personliga möten. De spelar kanske ingen roll om du säljer strumpor via en webbutik men i många branscher, däribland min egen är det viktigt.

Tänk även på att oavsett vilken medietyp du väljer, så tänk på att ha rätt budskap och till rätt mottagare.

Kontakta mig sedan om du vill prata mediamix 🙂

* Den så kallade ”Rule of seven” är en marknadsföringsprincip som tagits fram av Jeffrey Lant.
** ”Getting digital right” av MillardBrown

Vad säger du då?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng